Blommor att titta på – del 2

Hej igen alla orkidévänner,

Från en mångårig kund, Torgny, fick jag en fin bild på hans blommande cattleya som jag vill delge er. Det är en C Beaumesnil Parme, en hybrid från Vacherot som jag sålt mängder av plantor av i Sverige  under åren.  Torgny köpte sin 2016.  Det roliga är att detta är en korsning mellan Culminant, den stora rosa i mitt föregående inlägg och C loddigesii.Resized_20200403_165529

Vad vann man då på att göra denna korsning. Jo, en cattleya som går mkt fortare, kanske halva tiden från frö till blombar, som är okomplicerad och lätt att få till blomning. Doften finns kvar. Blommorna är lite mindre, men ofta fler per bulb.

PICT3853.jpg

Här har vi en primärhybrid om än mellan två varandra mkt närstående arter, Leptotes bicolor och Leptotes pohlitinocoi. Den senare hittad så sent som 2004 i Bahia i Brasilien av två unga män, Pohli och Tinocoi, som ville dela på äran, därav det svåra namnet. Varje blomblad är drygt 4 cm. Hybriden har en svag doft. Jag hade hoppats kunna visa de båda föräldrarna samtidigt, men det ville sig inte riktigt. Bicolor är inte utslagen ännu och pohlitinocoi är redan överblommad.

IMG_3916.jpg

Detta är också en primärhybrid, men av lite diffust ursprung. Den heter Bardendrum Cyclotella Jerusan Red.  Den sägs vara en korsning av Barkeria cyclotella och en epidendrum. Något är krokigt i namngivningen då man inte bara kan ta artens namn och hänga det på hybriden. Växtsättet är definitivt ärvt från en Epidendrum av typ radicans, dvs högt och smalt. Blommorna är mycket hållbara. Den här stängeln är nu inne på sin sjunde vecka och den står ändå inomhus, alltså inte i växthus. Om någon har lite mer info om hybridens ursprung så vore det kul att få veta.

Ha det bra alla och Glad Påsk ifall vi inte hörs.

Mvh

Marita Å

 

Publicerat i Aktuellt | Kommentarer inaktiverade för Blommor att titta på – del 2

Blommor att titta på

Hej alla orkidévänner,
I dessa underliga tider när man inte längre kan resa så kommer det att dröja innan det kommer några nya listor här.  Det skulle ändå vara roligt att hålla lite kontakt med er alla trevliga orkidéintresserade människor.  Den här sidan/bloggen är därför förändrad så att det nu förhoppningsvis även skall gå att kommentera de inlägg jag gör.
Här kommer jag att berätta lite och visa bilder på plantor som har blommat hos mig den senaste tiden eller är på gång just nu.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
För några år sedan skrev jag en artikel i tidningen “Orkidéer” om Cattleya Gaillard, en berömd s k klassisk korsning gjord redan 1945. Största delen av generna komma fr C trianae.  Gaillard har också i sin tur gett upphov till fantastiska hybrider så som Culminant.   I år lyckades jag få dem på samma foto. Gaillard till höger.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Phragmipedium är ett trevligt släkte. Just nu blommar här två hybrider.  P Schroederae som är en s k “trevägare” med  caudatum som mor och Sedenii (longifolium x schlimii) som far, och en Hanne Popow med lite ovanligare färg.  De båda har några gener gemensamt, då schlimii även ingår i Hanne Popow men här tillsammans med bessae, vilken just i detta fallet fått ovanligt stor genomslagskraft.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
Dendrobium victoria-reginae är känd för att vara besvärlig och så även hos mig. För några år sedan hittade jag en korsning med miyakei och den visade sig vara betydligt enklare att odla. Därtill har den tagit upp miyakeis vana att blomma både vår och höst.
Det var allt för idag. Var rädda om er, så hörs vi en annan dag.
Mvh
Marita Å
Publicerat i Aktuellt | 8 kommentarer

Inställt – igen

Hej alla orkidévänner,
På grund av oförutsedda coronarelaterade problem så ser den planerade hemtagningen av plantor inte ut att fungera.
Om situationen skulle förändras så kommer nytt inlägg.
Mvh
Marita Å
Publicerat i Aktuellt | Kommentarer inaktiverade för Inställt – igen